USA |
Præsidentens virkelige mål i Irakaf Jay Bookman
En anden MUST READ-
baggrundsartikel (på dansk) er Den
officielle historie om Irak har aldrig givet mening. Den forbindelse, som Bush
administrationen har forsøgt påvise mellem Irak og al-Qaida, har
altid virket Brikkerne hang simpelthen ikke sammen. Der måtte være noget andet igang; der manglede noget. I de seneste dage er disse missing links endelig begyndt at falde på plads. Som det viser sig, handler det i virkeligheden ikke om Irak. Det drejer sig ikke om masseødelæggelsesmidler eller terrorisme eller Saddam eller FN resolutioner. Denne krig som, hvis
den skulle komme, har til formål at markere den officielle tilstedeværelse
af de Forenede Stater som et fuldt udfoldet imperium, der griber det Når det
først er forstået, så vil andre mysterier opløse sig
selv. F.eks. hvorfor synes Fordi vi vil ikke trække os ud. Efter at have erobret Irak, vil de Forenede Stater skabe permanente militære baser i dette land, hvorfra det kan dominere Mellemøsten, inklusive nabolandet Iran. I et interview i fredags, fejede forsvarsminister
Donald Rumsfeld denne formodning til side, idet han noterede sig, at de Forenede
Stater ikke eftertragter andre nationers Og hvorfor har administrationen forkastet ideen om at inddæmme og afskrække Irak, som vi gjorde det med Sovjet Unionen for 45 år siden? Fordi inddæmning og afskrækkelse selv om den fungerede, ikke vil tillade ekspansion af amerikansk magt. Desuden er de os underlegne som imperium. Rom nedlod sig ikke til inddæmning; det erobrede. Og det samme bør vi gøre. Blandt arkitekterne
til dette foregivne amerikanske imperium er en gruppe brilliante og magtfulde
folk, der nu sidder i nøglepositioner i Bush administrationen. De tager
sigte på at skabe og gennemtvinge det, de kalder en verdensomspændende,
"Pax Americana" eller amerikansk fred. Men indtil videre har det amerikanske
folk ikke Dele af dette fremlægges i National
Security Strategy, et dokument hvor de tidligere For at forholde sig til terrorismetruslen fremlægger præsidentens
rapport en ny aggressiv militær og udenrigspolitik, der indbefatter forebyggende
(pre-emptive) angreb på formodede fjender. Det forkaster afskrækkelse som en koldkrigs reminiscens og taler i stedet om "at overbevise eller tvinge stater til at acceptere deres suveræne ansvar." Når det kommer til stykket fremlægger den en plan for permanent amerikansk militær og økonomisk dominans af enhver region på kloden, uhindret af internationale traktater eller bekymringer. Og for at gøre denne plan til virkelighed forestiller den sig en stærk udvidelse af vor globale militære tilstedeværelse. (link: "De
Forenede Stater vil behøve baser og stationeringer indenfor og hinsides
Vest Europa og Nordøst Asien.") advarer dokumentet, "såvel
som midlertidig adgang Rapportens gentagne referencer til terrorisme
er imidlertid vildledende, fordi den nye nationale sikkerhedsstrategi tydeligvis
ikke var inspireret af begivenhederne d. "På intet tidspunkt i historien har den internationale sikkerhedsorden været så bidragydende til amerikanske interesser og idealer," sagde rapporten, der blev fremlagt for to år siden. "Dette kommende århundredes udfordring er at bevare og øge denne amerikanske ´Amerikanske fred`." Velkendte temaer Overalt bliver rapporten fra 2000 læst som en plan for
den aktuelle Bush forsvarspolitik. Det meste af, hvad den anbefaler, har Bush
administrationen forsøgt at gennemføre. For eksempel tilskyndede
de til afvisning af den anti-ballistiske Den anbefaler at de Forenede Stater for at projicere den verdensomspændende
magt, der skal til for at gennemtvinge Pax Americana, vil være nødt
til at øge Den støtter udviklingen af små kernevåben
"som der er behov for med sigte på meget dybe underjordisk armerede
bunkers, der er blevet bygget af mange af vore Denne tætte
forbindelse mellem anbefalinger og den aktuelle politik er næppe overraskende,
i betragtning af de positioner, som de folk, der bidrog til rapporten Paul Wolforwitz er nu viceudenrigsminister. John Bolton er vicestatsminister. Stephen Cambone er chef for Pentagon´s kontor for program, analyse og evaluering. Eliot Cohen og Devon Cross er medlemmer af det forsvarspolitiske udvalg, der ådgiver Rumsfeld. I. Lewis Libby er stabschef for vicepræsident Dick Cheney. Dov Zakheim er ledende embedsmand i forsvarsdepartementet. ´Politimæssige forpligtelser´ Eftersom de stadig kun var private borgere i 2000 kunne forfatterne til rapporten Rebuilding America's Defenses tillade sig at være mere åbenmundede og mindre diplomatiske, end de var i forbindelse med udfærdigelsen af the National Security Strategi. Tilbage i 2000 udpegede de tydeligvis Iran, Irak og Nord Korea som primære kortsigtede mål, et godt stykke tid før præsident Bush identificerede dem som ondskabens akse. I deres rapport kritiserer de den kendsgerning, at i henseende til krigsplaner imod Nord Korea og Irak, "(har) tidligere Pentagon krigsspil taget lidet eller intet hensyn til det styrkebehov, der er nødvendigt for ikke kun at slå et angreb tilbage, men at fjerne disse regimer fra magten." For at kunne fastholde Pax Americana, siger rapporten, at amerikanske styrker vil være nødt til udøve "politimæssige forpligtelser" .... de Forenede Stater som verdens politimand ... og siger at sådanne aktioner "kræver amerikansk politisk lederskab snarere end FN´s" For at leve op til dette
ansvar og for at sikre, at intet land vover at udfordre de Forenede Stater, (link:
anbefaler rapporten en meget større militær Mere specifikt hævder de, at vi
behøver permanente militærbaser i Mellemøsten, i SydøstEuropa
i Laatin Amerika og i Sydøst Asien, hvor der ikke eksisterer sådanne
baser for nærværende. Rapporten fra 2000 indrømmer direkte sin gæld til et endnu tidligere dokumentet, der blev udarbejdet i 1992 af forsvarsdepartementet. Dette dokument havde også set frem til de Forenede Stater som en kolos overskrævs på verden, der påtvinger den sin vilje og opretholder verdensfreden i kraft af militær og økonomisk magt. Da det blev lækket i sin endelige skitseform, mødte forslaget så meget kritik, at det hastigt blev trukket tilbage og forkastet af den første præsident Bush. Virkning på allierede Forsvarsministeren i 1992 var Richard Cheney, dokumentet blev udarbejdet af Wolfowitz, der dengang var viceforsvarsminister. Den potentielle virkning af Pax Americana er umådelig stor. En ting er virkningen på vore allierede. Når
vi først hævder den ensidige ret til at handle som verdens politibetjent
vil vore allierede hurtigt glide i baggrunden. I Donald Kagan, professor i klassisk græsk historie ved Yale og en indflydelsesrig talsmand for en mere aggressiv udenrigspolitik ... han fungerede som med-formand for New Century projektet fra 2000 ... indrømmer denne sandsynlighed. "Hvis (vore allierede) ønsker en fribillet,
og det vil de sandsynligvis, kan vi ikke forhindre det," siger han. Men hævder
også, at de Forenede Stater, i betragtning af "I så filmen ´High Noon´? spørger han. "Vi er Gary Cooper." At
acceptere Cooper rollen ville være ensbetydende med en historisk forandring
af, hvordan vi er som en nation, og af hvordan vi handler på den internationale
scene. Af samme grund viger Kagan og andre tilbage
fra begreber som imperium i forståelse af dets bibetydninger. Men de hævder
også, at det ville være naivt og farligt at afvise den rolle, som
historien har pånødet os. Kagan, f.eks. går villigt ind for
den ide, at "Jeg mener, at det er i høj grad
muligt" siger han. "Vi vil sandsynligvis behøve en større
koncentration af styrker i Mellemøsten over en lang tidsperiode. Det vil
kræve sin pris. Men tænk på prisen for ikke at have den. Når
vi har økonomiske problemer, Kostbart globalt engagement Rumsfeld
og Kagan tror, at en vellykket krig imod Irak vil medføre andre fordele,
bl.a. i form af at tjene som en kontant lektion for nationer som Iran og Syrien.
Kagan er er mere ligefrem. "Folk bekymrer sig enormt meget for hvordan den
arabiske befolkning på gaderne vil reagere," bemærker han. "Godt,
jeg oplever at den arabiske gade er blevet meget, Omkostningerne i forbindelse med et sådant
globalt engagement vil være enorme. I 2000 brugte vi $281 på vort
militær, hvilket var mere end de næste 11 nationer Nu, mere end et tiår senere, har begivenhederne den 11. sept.
givet disse fortalere for imperium en ny mulighed for presse deres sag igennem
med en ny præsident. Så i Opnås fred og sikkerhed bedst
ved at søge stærke alliancer og international og international samforståelse
under ledelse af de Forenede Stater? Eller er det
Det er det, det handler om.
Rebuilding America's Defenses - "Omlægning af Amerikas forsvar" - rapportenm fra år 2000 fra Project for the New American Century omfattede 27 folk, som har deltaget i møder eller har bidraget med papirer til forbedelse af rapporten. Blandt dem er seks, der siden har indtaget nøgleroller og udenrigspolitiske stillinger i Bush administrationen. Og rapporten synes at være blevet en plan (blueprint) for Bush´s udenrigs- og forsvarspolitik. Paul Wolfowitz Doktor i politisk videnskab fra University of Chicago og fakultetsbestyrer
for the International Relations program ved Johns Hopkins Universityi løbet
af 1990´erne. John Bolton Afgangeksamen fra Yale og arbejdede i Reagan
administrationen som assisterende generaladvokat. Skiftede til udenrigsministeriet
som assisterende sekretær for Eliot Cohen Havard doktorgrad i regering og underviste
på Havard og på the Naval War College. I. Lewis Libby Juridisk afgang fra Columbia (Yale undergrad). Indtog rådgivende stillinger i Reagans udenrigsministerium. Var partner i et Washington-firma i de sene 80´ere før han blev stedfortrædende undersekretær for politik i den første Bush administration (under Dick Cheney). Nu er han vicepræsidentens stabschef. Dov Zamheim Doktorand
i økonomi og politik fra Oxford University. Arbejdede på politiske
emner Stephen Cambone Doktorand i politisk videnskab fra Claremont Graduate School . Havde ledelsen af strategisk forsvarspolitik ved forsvarsdepartementet i den første Bush administration. Er nu leder af kontoret for program, analyse og evaluering i forsvarsministeriet. Oversættelse: Hans Pendrup - End - |